Hensikt

Sikre forutsigbar ledelse og drift av overordnet kriseledelse.

Sikre at arbeidsoppgaver blir gjort å tydeliggjøre oppgaver som er forvantet at stedfortredere ivaretar.

 

Omfang

Tiltakskortet er avgrenset til å beskrive oppgaver i overordnet kriseledelse (strategisk nivå). Oppgaver på operasjonelt og taktisk nivå er definert i andre tiltakskort.

 

Fullmakter er nærmere beskrevet her: Stedlig og overordnet kriseledelse - fullmakt

 

 

Varsling og mobilisering

 

Tiltak

Ansvarlig

Kvitter for mottak av beredskapsmelding

 

Mobiliseringsvarsel kommer normalt via foretakets varslingssystem

Alle

 

 

 

 

Avklar ledelse av overordnet kriseledelse

Administrerende direktør

Innhente informasjon om hendelsen

       Krisestøttesystemene

       SMS-varsel fra sykehuspartner

       SMS / telefon fra klinikkdirektører

       Andre instanser

 

AD og Beredskapssjef skal avvente i minst 15 minutter før det etterspørres informasjon. Operasjonelt nivå (stedlig kriseledelse) opplever stort trykk og gir informasjon så fort de har dette.

Leder av overordnet kriseledelse

 

Administrerende direktør

 

Beredskapssjef

 

 

 

 

Avvent endelig mobiliseringsmelding fra beredskapsseksjonen

 

Vent i minst 30 minutter før det etterspørres informasjon. Beredskapssjef opplever som regel stort trykk i denne fasen og jobber med situasjonsforståelse.

 

 

Ved svikt i EKOM (telefoni) skal medlemmene møte fysisk i administrasjonsbygget (bygg 3), grått møterom, i Kristiansand. Dette gjelder når det ikke er mulig å sende ut mobiliseringsvarsel.

Alle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beslutte mobilisering av overordnet kriseledelse

 

       Primært via automatisk varslingssystem

       Sekundært i form av manuell rutine

 

 

Fagdirektør og Beredskapssjef har fullmakt til å mobilisere overordnet kriseledelse uten å konferere med administrerende direktør.

Leder av overordnet kriseledelse

 

Administrerende direktør

 

Fagdirektør

 

Beredskapssjef

 

 

Sikre at alle funksjoner i overordnet kriseledelse blir etablert

       Se Varsling og lokalisering av kriseledelse

       Vurder tilkalling av andre ressurser og/eller medlemmer i ledergruppen eller andre personer med spesiell fagkompetanse i forhold til aktuell situasjon.

 

Det kan blant annet være aktuelt å kalle inn representant fra sykehusapotekene.

 

 

Leder av overordnet kriseledelse

 

Administrerende direktør

 

Beredskapssjef

 

Møt til førstemøte i overordnet kriseledelse i henhold til mobiliseringsmelding fra beredskapsseksjonen

 

       Primært Grått møterom i bygg 3, SSK

       Alternativt Digitalt møte

 

Graderte møter skal alltid gjennomføres fysisk på grått møterom i henhold til krav for BEGRENSET

 

Foretaket har ikke rom som er klarer for deling av gradert informasjon over BEGRENSET

 

 

Alle

Varsle Administrerende direktør i Helse Sør-Øst

 

Skal alltid gjøres ved GUL eller RØD beredskap

Administrerende direktør

 

 

 

Informere stedlige kriseledelser om at mobilisering av overordnet kriseledelse

 

       Informasjonen deles i krisestøttesystemet. Husk å skrive hvor møte finnes sted og tidspunkt for førstemøte

 

Loggfører eller Beredskapsseksjonen

 

 

 

 

 

 

 

Aksjonsfase

 

Tiltak

Ansvarlig

Gjennomfør førstemøte

       Utarbeide konsekvenspotensialvudering

(stikkord: mennesker, ytre miljø, Økonomi/materiell og omdømme.

       Utarbeid situasjonsspesifikk plan og vurder om bruk av ulike delplaner

       Avtal tid for statusmøte

 

Leder av overordnet kriseledelse

Gjennomføre statusmøter og inviter stedlige kriseledelser og helsedirektoratets representant inn til felles møte for å omforene situasjonsforståelsen

 

       Møtet starter med at de stedlige kriseledelsene deler sitt situasjonsbilde.

       Det gis rom for oppfølgingsspørsmål og avklaringer mellom overordnet kriseledelse og de stedlige kriseledelsene

       Møtet avsluttes med å avtale neste møte mellom nivåene

       Etter møte gjennomfører overordnet kriseledelse sitt statusmøte

 

 

Dersom stedlige eller overordnet kriseledelse ikke er fysisk til stede i respektive beredskapsrom er det kun overordnet kriseledelse og ledere av stedlige kriseledelse som skal delta i møtet.

Leder av overordnet kriseledelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurder iverksetting av beredskapssystemets delplaner

 

Vurder behovet for å etablere kontakt med politiet

 

       Se tiltakskort for samarbeid mellom SSHF og politiet i beredskapssituasjoner 

       Dersom politiet ønsker å møte på sykehuset skal stedlig kriseledelse orienteres og bes om å sette av personell til å ta imot politiet

 

Leder av overordnet kriseledelse

 

Beredskapssjef

Etabler kontakt med aktuelle regionale beredskapsaktører

Beredskapssjef

Opprette og kommunisere ut:

       Pårørendetelefon

       Pressetelefon

 

Opprette logg i krisestøttesystemet

 

Loggen skal føres fortløpende i krisestøttesystemet. Vi manuelle rutiner skal loggen føres på papir og etterregistreres i krisestøttesystemet.

Loggførere

 

 

 

 

 

Loggføre egne aktiviteter

 

Representantene skal føre logg over egne tiltak og rapportere til loggfører for registrering i krisestøttesystemet

Alle

 

 

 

 

 

Varsle Statsforvalteren i Agder

Beredskapssjef

Vurder å sende liaison

Beredskapssjef

Fortløpende hente inn informasjon fra blant annet:

       Stedlig kriseledelser

       Akuttmottakene

       AMK-sentralen

       Fylkesberedskapsrådene

       Faglig samarbeidsutvalg for beredskap – FSU-B

       Helsedirektoratets representant i lokal redningsledelse (LRS)

 

Det er Sørlandet sykehus som oppnevner representant på vegne av helsedirektoratet.

Beredskapssjef

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informere og omforene situasjonsforståelsen med kommunene og de regionale beredskapsaktørene

Beredskapssjef

Møte i fylkesberedskapsråd

Beredskapssjef

Klargjør planforutsetning for personalhåndtering og arbeidsmiljø

Organisasjonsdirektør

Kartlegge status og koordinere innsats innen teknologiområdet

Direktør for teknologi og innovasjon

Kartlegge status og koordinere innsats innen tekniske fag og eiendomsforvaltning

 

Leder skal koordinere de tekniske vaktene som er representert i de stedlige kriseledelsene på SSA, SSF og SSK.

 

 

Leder for Eiendomsforvaltning og utvikling

Iverksett tiltak for å informere og dele situasjonsbilde med de ansatte

Kommunikasjonsdirektør

Utarbeide kommunikasjonsplan for å dele prosessinformasjon med mediene

Kommunikasjonsdirektør

Utnevne talsperson for mediene

Administrerende direktør

 

Kommunikasjonsdirektør

Iverksette og koordinere sikringstiltak i henhold til:

       Delplan avsperring

       Sivilt beredskapssystem

       Situasjonsbestemt beredskapsplan

Sikkerhetssjef

 

Leder Eiendomsforvaltning og utvikling

Kontinuerlig oppdatere servicesentrene

Sikkerhetssjef

Sikre tilstrekkelig tilgang på mat og drikke

       Til pasienter

       Til pårørende

       Til besøkende

       Til ansatte

       Til liaisoner

 

Erfaring fra tidligere hendelser har vist hvor viktig det er å sikre mat til besøkende som ikke kommer seg hjem på grunn av manglene kollektivtilbud.

Direktør for medisinsk

Serviceklinikk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følge opp tiltak rettet mot forsyningssikkerhet

Økonomidirektør

Bidra med å sikre betalingsløsninger ved EKOM og IKT hendelser

Økonomidirektør

Fortløpende videreformidle status til operasjonelt nivå (stedlig kriseledelse) og støttefunksjoner som for eksempel sykehusapotekene

       Bruk forhåndsdefinerte distribusjonslister i krisestøttesystemet

Beredskapssjef

Vurder behov for pressekonferanse

Kommunikasjonsdirektør

 

Normaliseringsfasen

 

Tiltak

Ansvarlig

Utarbeide situasjonsspesifikk plan for tilbakeføring til ordinær beredskap

Leder av overordnet kriseledelse

Sikre at ansatte får tilbud om psykososial oppfølging

 

Se psykososial beredskapsplan

Organisasjonsdirektør

 

 

 

Bidra med råd om normalisering til de stedlige kriseledelsene

Alle

Informere aktuelle samarbeidspartnere om normaliseringen

Beredskapssjef

Sikre at ansatte er informert om normaliseringen

       Sikre at det sendes ut melding om avsluttet beredskap, via foretakets varslingssystem

       Oppdatere informasjon på intranett

 

Beredskapssjef

 

Kommunikasjonssjef

 

Sikre at befolkningen er kjent med normaliseringen

       Sende ut oppdatert pressemelding

Kommunikasjonsdirektør

Sikre at det gjennomføres evaluering i henhold til foretakets retningslinje

Administrerende direktør

 

Beredskapssjef

 

Kryssreferanser

I.6.5-1

Kapittel 05 - Beredskap - policydokument

I.6.5-2

Stillingsbeskrivelse - Beredskapssjef

I.6.5.3-4

Varsling og lokalisering av kriseledelse

I.6.5.3-5

Varsling- og kontaktliste - Beredskapsaktører i Agder

I.6.5.3-12

Reservetelefoner - EKOM-beredskap

I.6.5.4-1

Rammeplan beredskap

I.6.5.4-2

Dimensjonering og viderevarsling beredskap, personellbehov

I.6.5.4-7

Stedlig og overordnet kriseledelse - fullmakt

I.6.5.4-8

Evaluering og oppfølging av hendelser og systemøvelser på beredskapsområdet

I.6.5.5.1-1

Delplan eksterne hendelser

I.6.5.5.1-2

Delplan atom- og stråleulykker

I.6.5.5.1-4

Delplan svikt i vare-, tekstil- eller matforsyning

I.6.5.5.1-5

Delplan avsperring

I.6.5.5.1-6

Delplan - Klimarelaterte hendelser og farevarsler

I.6.5.5.1-7

Delplan: Sanering/dekontaminering

I.6.5.5.2-1

Delplan for pandemiske luftveisinfeksjoner

I.6.5.5.3-1

Delplan alvorlige interne hendelser

I.6.5.5.3-2

Delplan evakuering

I.6.5.5.3-3

Delplan - Svikt i IT og EKOM - systemer

I.6.5.5.4-1

Delplan psykososial beredskap i SSHF

I.6.5.5.5-4

Delplan - Legemiddelberedskap

I.6.5.5.5-5

Delplan - Beredskapsrelatert personellforvaltning

 

Eksterne referanser