Dette dokumentet beskriver hvordan SSHF jobber systematisk med helse, miljø og sikkerhet (HMS), samt hvilke områder som inngår i HMS-systemet ved SSHF. Policyen beskriver de lovpålagte oppgavene knyttet til HMS, som gjennom systematisk gjennomføring av tiltak skal fremme forbedringsarbeidet knyttet til de ulike områdene som denne policyen gjelder for.
Denne policyen gjelder for hele SSHF og bygger på foretakets verdigrunnlag. Den primære målgruppen for dokumentet er ledere og medarbeidere i SSHF. Se også HMS siden på intranett for informasjon om de ulike områdene innenfor HMS.
Administrerende direktør har overordnet ansvar for HMS-arbeidet i Sørlandet sykehus.
Organisasjonsdirektør er delegert ansvar for ledelsessystemet for HMS og skal sørge for at lederne får kjennskap og tilgang til nødvendige metoder og verktøy.
HMS-sjef er ansvarlig for implementering og drift av HMS-styringssystemet med bistand av hovedverneombud med vernetjenesten, HR, avdelingssjef service og sikkerhet, rådgiver ytre miljø, tillitsvalgte, bedriftshelsetjeneste og føre oversikt med aktivitetene i HMS - roller, ansvar og hovedaktiviteter
Bedriftshelsetjenesten (BHT) ved sykehuset er en intern ordning og skal bistå arbeidsgiver i HMS-arbeidet. Det er hovedsakelig arbeidsgiver som bestiller tjenester fra BHT.
På områdene psykososialt arbeidsmiljø, sykefraværsoppfølging og ergonomi, har BHT blitt gitt et særlig ansvar for oppfølging og gjennomføring av fagområdene, i tillegg til de ordinære oppgavene som ligger i BHT.
SSHF jobber systematisk med helse, miljø og sikkerhet for å skape en sikker og helsefremmende arbeidsplass for hver enkelt medarbeider. Et forsvarlig og helsefremmende arbeidsmiljø i SSHF skal bidra til trygg og effektiv pasientbehandling. Foretaket har definerte rammer og systemer for å kunne jobbe målrettet innenfor fagfeltet. Det gjennomføres løpende rapportering av status, og analyser av situasjonen samt utforming og iverksettelse av korrigerende tiltak.
HMS arbeid i SSHF omfatter følgende områder:
SSHF skal som arbeidsgiver overholde arbeidsmiljølovens (aml) krav i § 1-1 om:
«…å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, og som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger», samt øvrige lovkrav i HMS-lovgivningen.
Ansvar for HMS-arbeidet er delegert i linjen av adm.dir. Det skal være samsvar mellom delegert HMS-ansvar og myndighet til å løse oppgaver knyttet til dette ansvaret.
Alle ledere må kunne dokumentere et planmessig, systematisk HMS-arbeid og at de obligatoriske aktivitetene i HMS-årshjulet gjennomføres.
Leder skal planlegge og gjennomføre HMS-aktiviteter i samarbeid med det lokale verneombudet, som også skal delta i vurderingen av aktuelle tiltak. Dersom vernerunder, ForBedring, kartlegginger eller vurderinger forutsetter HMS-kompetanse utover det klinikken/avdelingen/enheten selv har, kontaktes fagperson på det aktuelle fagområdet (HMS-håndbok - Daglig HMS-arbeid SSHF )
Foretaket har valgt metoden beskrevet i standard ISO 14001:2015 Ledelsessystem for ytre miljø og er sertifisert i denne.
Følgende planverktøy brukes:
HMS Håndbok – daglig HMS- arbeid SSHF
- Ikke oppdatert/manglende HMS håndbok eller HMS handlingsplan.
- Manglende gjennomføring av årlige vernerunder eller andre aktiviteter i forbindelse med medarbeiderundersøkelse.
- Manglende risikovurdering av helse- eller miljøskadelige forhold.
Ledelsens gjennomgang skal sikre at ledelsen har en samlet oversikt over arbeidsmiljø og HMS-systemet.
Internrevisjoner på området gjennomføres etter risikovurderinger i foretaket.
Seksjonsleder HR leverer i samarbeid med hovedverneombudene årlig en samlet foretaksovergripende rapport som beskriver arbeidet med arbeidsmiljø og HMS. Rapporten gjennomgås i Hovedarbeidsmiljøutvalget, i dialogmøte med tillitsvalgte, i foretaksledelsen og i styret.
SSHF evaluerer interne retningslinjer, prosedyrer, instrukser, rutiner og veiledere kontinuerlig. Fagansvarlig for de interne retningslinjer, prosedyrer, instrukser, rutiner og veiledere sikrer at de er oppdatert og i tråd med gjeldene lov og avtaleverk.
Hvis det oppdages lite hensiktsmessige løsninger, uforsvarlige og lovstridige forhold rettes disse umiddelbart.
Det gjennomføres kontinuerlig arbeid for kvalitetsforbedring. Hvis nødvendig forbedres nødvendige retningslinjer, prosedyrer, instrukser, rutiner og veiledere.
Kryssreferanser
Generell saksgang for behandling av uønskede hendelser i TQM | |
Eksterne referanser
2.30 Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten |
2.63 Systematisk HMS-arbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) |