1.Hensikt
Beskytte ansatte mot smitte og hindre spredning av smittestoff ved korrekt bruk av arbeidstøy.
2.Omfang
Gjelder alle som jobber i sykehuset og som har direkte eller indirekte kontakt med pasienter eller deres omgivelser/utstyr.
3.Ansvar
Enhver linjeleder har ansvar for å informere sine ansatte og alle ansatte har ansvar for å følge retningslinjen.
4.Handling
Arbeidstøy/uniform, personlig hygiene og bruk av smykker:
- Ved arbeid i SSHF brukes sykehusets arbeidstøy. Korrekt bruk av uniform er ikke bare et smitteverntiltak, men skal også fremme inntrykket av profesjonalitet.
- I somatikken skal sykehusets arbeidstøy brukes ved ferdsel i kliniske områder, samt ved all pasientkontakt. Arbeidstøyet skal ikke benyttes utenfor sykehuset eller utenfor tjeneste. For KPH se egen prosedyre II.KPH.5.2-2 Arbeidstøy - påkledning i KPH
- Arbeidstøyet skal være kortermet og erstatte bruk av privat tøy på arbeidsplassen, med ev. unntak av eget undertøy og sokker.
- Arbeidstøy skiftes daglig og ved synlig tilsøling.
- Grønt arbeidstøy skal kun brukes i områder definert som grønn sone. Ved nødvendig opphold utenfor dette området må rent tøy tas på før man går inn igjen i grønn sone.
- Ved overflytting av pasient til oppvåknings-/intensivavdeling, kan personalet følge pasienten i grønt arbeidstøy, for deretter å gå direkte tilbake til operasjonsavdelingen uten å skifte.
- Arbeidstøy skal ikke tas med hjem til vask, men legges ved oppsamlingssted for brukt arbeidstøy.
- Ved ev. behov skal sykehusets hijaber brukes, skal skiftes daglig og ved synlig tilsøling.
- Ved behov for bruk av varmejakke (engangs eller flergangs), skal denne brukes som annet arbeidstøy og skiftes daglig. Kun varmejakker med korte ermer skal benyttes ved kontakt med pasienter og utstyr.
- Flergangs varmejakker skal vaskes etter samme frekvens og krav som annet arbeidstøy.
- Ved fare for tilsøling av arbeidstøyet, eller ved kontakt med smittsom pasient, skal det benyttes beskyttelse av arbeidsantrekket. Se I.6.2.6.2.1.3-4 Beskyttelsesfrakk.
- Annet personell, som teknisk, bør bruke tøy som kan vaskes ved 85 °C, tøyet skal vaskes daglig.
Skotøy:
- Ha egne sko som kun brukes i sykehuset.
- Det bør brukes sko med hel tåkappe.
- Sko som benyttes i pasientrettet arbeid bør tåle vask ved høy temperatur eller kjemisk desinfeksjon.
- Sko som benyttes i spesialavdelinger f. eks. operasjonsavdelingen, skal ikke brukes utenfor avdelingen.
Personlig hygiene og bruk av smykker
- Som hovedregel bør ingen ansatte bære smykker under tjenestegjøring ved SSHF.
- Dette gjelder uten unntak for smykker på hender og armer opp til albuen, og omfatter ringer, armbånd, klokker, påsatte negler og annet som hindrer optimal desinfeksjon. Negler skal være korte (maks 2 mm) og uten neglelakk/shellac.
- Diskrete, tettsittende øredobber aksepteres bare om huden omkring er helt reaksjonsfri. Piercing i/eller nær nese og munn er ikke tillatt på grunn av bakterietettheten i disse områdene.
- På operasjonsstuen kreves særlig streng smykkepolicy og eventuelle øredobber må derfor være tildekket.
- Skjegg skal være rent og kortklippet.
- Langt hår skal samles og festes.
- Huden skal holdes ren og hel. Rifter og sprekker på huden dekkes med vanntett plaster.
Vi minner også om at identitetsbevis skal bæres godt synlig, men ikke ha det i halsbånd. At ansatte skal vise diskresjon av sminke, parfyme o.l. og at røyking er ikke tillatt og snus skal ikke benyttes i kontakt med pasienter, se retningslinje: http://kvalitet2.sshf.no/docs/pub/dok18905.pdf
Ansatte skal
Kryssreferanser
I.6.2.6.2.1.2-1 Håndhygiene
I.6.2.6.2.1.3-4 Beskyttelsesfrakk
Eksterne referanser
Håndhygieneveilederen - FHI
Infeksjonskontroll.no, arbeidstøy
Smittevern i helsetjenesten, 2018, 3. utgave, Per Espen Akselsen og Petter Elstrøm.