1. Hensikt
Beskytte pasienter og personalet mot smitte.
2. Omfang
Alle som bruker/arbeider i desinfeksjonsrommet.
3. Ansvar
Enhver linjeleder har ansvar for å informere sine ansatte om retningslinjen og alle ansatte har ansvar for å følge den.
4. Handling
- Desinfeksjonsrommet skal holdes rent og ryddig, med tydelig merking av ren og uren sone.
- Rent og urent utstyr skal alltid holdes adskilt.
- Rent utstyr lagres alltid i lukkede skap, ev. gjennomstikkskap, ikke på benk eller åpne hyller.
- Unngå lagring av unødvendig utstyr i rommet og lagring på gulv.
- Det bør være dispenser for hånddesinfeksjon, hansker og plastforklær
- Desinfeksjonsmidler skal lagres i låsbare skap.
- God håndhygiene før rene og etter urene prosedyrer.
- Nødvendige oppslag på desinfeksjonsrommet bør være laminert eller satt i tarifold.
- Lagring/oppbevaring av rent/desinfisert utstyr bør organiseres slik at kontaminering under oppbevaring unngås
Arbeidsantrekk:
- Ved arbeid i desinfeksjonsrom bør det brukes beskyttelsesfrakk/plastforkle.
- Bruk engangshansker ved direkte kontakt med mulig infisert materiale/utstyr/instrumenter, bruken skal alltid være knyttet til konkret arbeidsoppgave.
- Håndhygiene utføres før og etter hanskebruk.
- Vurder bruk av munnbind og øyebeskyttelse ved fare for sprut.
Brukt utstyr
- Utstyr skal rengjøres og desinfiseres snarest mulig etter bruk, slik at inntørking og smittespredning forhindres. NB Sakser, tenger og andre instrumenter må være åpne slik at hele overflaten desinfiseres.
- Den som bringer utstyr til desinfeksjonsrommet, skal sette dette direkte i instrumentvaskemaskin (vaskedekontaminator) eller spyledekontaminator (bekkenspyller). Er maskinen i bruk settes utstyret på uren benk, ev. emballert og merket (smitteutstyr). Desinfiser hendene etter at skittent utstyr er plassert i maskinen.
- Kjemisk desinfeksjon skal bare utføres når utstyret ikke tåler fuktig varmebehandling.
Rent desinfisert utstyr
Utfør alltid håndhygiene før du tar ut rent, desinfisert utstyr fra maskinen.
- Kontroller at utstyret er synlig rent.
- Utstyret plasseres direkte i rent gjennomstikkskap/skap.
- Rent utstyr som skal steriliseres bringes til sterilsentralen i boks med lokk.
Analyse/undersøkelse/håndtering av prøvemateriale (urin/fæces)
- Utføres så snart som mulig på egen/uren benk.
- Prøvematerialet tømmes i spyledekontaminatoren.
- Prøveutstyret desinfiseres umiddelbart etter bruk.
- Benk desinfiseres med 70 % sprit, rengjør først dersom synlig tilsølt.
Rengjøring av desinfeksjonsrommet bør foregå etter at avdelingen for øvrig er rengjort, sjekkliste bør anvendes.
Daglig rengjøring
- Alle horisontale flater inkludert gulv
- Spyle- og vaskedekontaminator ev. tørkeskap utvendig
- Felles kontaktpunkter som dør- og skap-håndtak, vannkraner og lignende
- Vasker, håndsåpe- og spritdispensere
- Benker og felles kontaktpunkter skal etter vask desinfiseres med minst 70 % overflatedesinfeksjonssprit en gang pr. dag
- Avtrekksskap rengjøres etter behov og tørkes daglig over med minst 70 % overflatedesinfeksjonssprit
Ukentlig rengjøring
- Rengjøring av åpne hyller og utvendig skap/gjennomstikkskap
- Vegg bak arbeidsbenk og håndvask.
- Stativ for avfall og skittentøy.
Innvendig hyller/skap/gjennomstikkskap rengjøres ved behov og minst hver 3. mnd.
Ved søl av infisert materiale utføres flekkdesinfeksjon umiddelbart.
Utfør alltid håndhygiene før du forlater rommet.
Kryssreferanser
I.1.9.1.4-4 Beskyttelsesfrakk
I.1.9.1.3-1 Håndhygiene
I.1.9.1.4-1 Hansker
I.6.2.6.2.1.4-5 Vaske- og spyledekontaminator - bruk og ettersyn
Desinfeksjon av instrumenter, utstyr - generell retningslinje
Eksterne referanser
Akselsen Per Espen, Elstrøm Petter (red.). Smittevern i helsetjenesten. Gyldendal Norsk Forlag 2018
Infeksjonskontroll.no: Rengjøring av kjøkken, desinfeksjonsrom og diverse ytre rom.
FHI Desinfeksjonsrom