Innlogging

 

 

 

 

 

Klikk på aktuell type uønsket hendelse i venstremenyen.

Du kan velge mellom uønsket hendelse

  • Pasient
  • HMS
  • Andre hendelser

 

 

Du kan også sende inn et

  • Forbedringsforslag

 

«Saksbehandle» gjelder for ledere. Her gis en oversikt over alle saker innenfor eget ansvarsområde.

 

«Mine saker» viser hvilke saker som angår deg som innlogget bruker. Her ser du også hvilke oppgaver du skal utføre.

 

«Mine registreringer» viser liste over saker du har registrert. Du kan til enhver tid se hva som er status for din sak.

 

 

 

 

 

Eksempel på registreringsbilde

 

 

 

Det er ingen mulighet for mellomlagring av påbegynt registrering. Velges Avbryt blir saken slettet.

Hvis en uønsket hendelse inngår i flere kategorier, f. eks både er en pasientskade og en ansattskade, må hendelsen meldes som to separate saker i systemet.

 

 

 

 

Pasienthendelse

I kategorien «pasient» meldes uønskede hendelser som angår enkeltpasient, flere pasienter eller pasientrelatert samarbeid med eksterne samarbeidspartnere. Noen av disse hendelsene kan utløse meldeplikt til Statens Helsetilsyn eller andre instanser, se Uønskede hendelser – registrering og behandling for definisjon av meldepliktige hendelser.

 

HMS-hendelse

En uønsket hendelse innen HMS er hendelser og/eller forhold som har ført til eller kan føre til skade på mennesker, miljø og materiell.

 

Eksempler:

Uønskede hendelser innen HMS som ikke skal meldes i systemet er:

Andre hendelser

Uønskede hendelser av driftsmessig karakter, uten risiko for betydelig pasientskade, eksempelvis innen laboratoriemedisin, radiologi, IKT, informasjons-sikkerhet, hygiene, utstyr, bygning eller matforsyning.

 

Eksempler:

Forbedringsforslag

 

 

 

Kryssreferanser

I.6.2.1.3-2

Uønskede hendelser - brukermanual

I.6.2.1.3-4

Uønskede hendelser - saksbehandling i EK-modul

I.6.3.10-1

Varsling av kritikkverdige forhold - SSHF