1. Hensikt og omfang
Retningslinjen synliggjør kvalifikasjonskrav, ansvarsområder, oppgaver og forventninger til veileder for leger i spesialisering (LIS), og skal bidra til en felles forståelse og praktisering av veilederrollen.
Retningslinjen gjelder for:
1. Veileder for LIS 1-3
2. Leder til LIS 1-3
Også supervisører bør sette seg inn i dokumentet.
2. Ansvar
Leder har ansvar for:
at LIS tildeles en egnet veileder ved oppstart i avdelingen.
at det settes av tid i arbeidsplanen til LIS og veileder for veiledningssamtaler.
at veiledere har mulighet for kompetanseutvikling.
at LIS tildeles riktige læringsmålsplaner i Kompetanseportalen.
å godkjenne læringsmål etter anbefaling fra veileder og minimum en supervisør eller basert på gjennomført evalueringskollegium.
Veileder har ansvar for å gjennomføre veiledning med LIS slik det er beskrevet under punkt 3.2 «Fremgangsmåte».
3. Fremgangsmåte
1. Kvalifikasjoner og kompetanse
Veileder utpekes av leder, og velges ut fra utdannelsesfaglige og medisinske kvalifikasjoner og ferdigheter.
Veileder skal være personlig egnet til å inneha veilederrollen
Veileder for lege i spesialisering del 1 (LIS 1) skal være en lege med nødvendig erfaring, og gjerne LIS 2/3.
Veileder for lege i spesialisering del 2/3 (LIS 2/3) skal være godkjent spesialist i en av spesialitetene med felles faglig plattform for utdanningens del 2, eller godkjent spesialist i den aktuelle spesialiteten for utdanningens del 3 (ref. Spesialistforskriften).
Alle leger med veilederfunksjon skal ha gjennomført/skal planlegge å gjennomføre veiledningskurs.
Alle veiledere skal fortløpende vedlikeholde og utvikle relevant veilederkompetanse.
2. Ansvarsområder og arbeidsoppgaver
Veileder skal kjenne til læringsmålsplanen for sin spesialitet og læringsmålsplan for Felles kompetansemål (FKM).
Veileder skal være godt kjent med egen spesialitets generelle utdanningsplan for SSHF, herunder skal man være godt kjent med de lærings- og vurderingsformer som benyttes i avdelingen.
Veileder har et særlig ansvar for å følge LIS‐ens kompetanseutvikling gjennom regelmessige veiledningssamtaler, supervisjon av LIS i klinisk arbeid, og ved å innhente informasjon om LIS sin fungering og progresjon fra kolleger, supervisører og andre som jobber rundt LIS.
Veileder skal kjenne godt til LIS sin individuelle utdanningsplan.
Veileder skal sørge for at LIS får løpende tilbakemelding knyttet til læringsaktiviteter og læringsmål underveis i utdanningsløpet (formativ vurdering), og skal følge med på spesifikke innsats- og fokusområder som er fastsatt i individuell utdanningsplan.
Veileder skal gi anbefaling til leder, utdanningsansvarlig overlege og/eller evalueringskollegium om godkjenning av læringsmål basert på LIS kompetanse (summativ vurdering). Det er avdelingens og avdelingsleders ansvar å legge til rette for at læringsmålene kan nås i løpet av utdanningsløpet. LIS på sin side har ansvar for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen og delta i læringsaktiviteter.
Veileder har plikt til å informere leder dersom ting ikke utvikler seg som det skal ifølge utdanningsplanen. Veileder må kommunisere dette til LIS før det går videre til leder. Dette gjelder i særdeleshet dersom det er risiko for at LIS ikke oppnår læringsmålene i tide og dermed beveger seg inn i et lite hensiktsmessig forløp.
Det er ønskelig at veileder er aktivt oppsøkende overfor LIS utvikling og trivsel i avdelingen
4. Veiledningssamtalene
Det skal avholdes månedlige veiledningssamtaler.
Samtalene skal skje skjermet fra andre arbeidsoppgaver, og ikke i konkrete kliniske arbeidssituasjoner.
Det skal føres et kort referat fra samtalene. LIS har ansvaret for å skrive referatet i Kompetanseportalen, veileder har tilgang til referatet og kan ferdigstille det.
Form og innhold i samtalene bestemmes i stor grad av LIS og veileder, men de obligatoriske veiledningssamtalene skal ha et spesifikt innhold. Mal for samtalene er beskrevet i eget dokument.
Følgende samtaler er obligatoriske:
Gjennomføres minimum hvert halvår. Justering av individuell utdanningsplan.
4. Rammer og ressurser
Det forutsettes at veileder avsetter tilstrekkelig tid til veilederoppgaven, inkludert kompetanseutvikling. Det er et lederansvar at det avsettes tilstrekkelig tid til veiledning i avdelingen.
Kryssreferanser
I.6.8.2-57 Organisering av spesialistutdanningen for leger i SSHF
I.6.8.2-59 Veiledning av LIS - SSHF
I.6.8.2-60 Individuell utdanningsplan LIS - SSHF
I.6.8.2-61 Evalueringskollegium/ vurderingskollegium for LIS
Eksterne referanser
|
Informasjon til ledere, veiledere og supervisører - Spesialisthelsetjenesten
Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer - regjeringen.no