Ved oppstart:
- LIS skal få tildelt veileder ved oppstart i sin stilling i SSHF.
- Første veiledningssamtale bør avholdes i løpet av de første 3 ukene på jobb.
Videre veiledning:
- Det skal gjennomføres 1 veiledningstime per måned. Det skal settes av tid i arbeidsplanen til LIS og veileder for dette.
- Minst hver 6. måned skal det gjennomføres en «Progresjonssamtale» som skissert under, med oppdatering av LIS-ens individuelle utdanningsplan.
- Utover «Introduksjonssamtalen», «Progresjonssamtalen» og «Sluttsamtalen» kan LIS og veileder selv strukturere den månedlige veiledningen.
- Det er utarbeidet en egen kompetanseplan for veiledere «Funksjon veileder for LIS» hvor det ligger nyttig og viktig informasjon som alle veiledere for LIS bør være kjent med.
- Veileder for lege i utdanningens første del (LIS 1) skal være en lege med nødvendig erfaring, gjerne en LIS 2/3. Veileder for lege i utdanningens andre og tredje del (LIS 2/3) skal være godkjent spesialist i en av spesialitetene med felles faglig plattform for utdanningens andre del eller i den aktuelle spesialiteten for utdanningens tredje del.
- Veiledere skal ha gjennomgått veiledningskurs eller ta dette så raskt som praktisk mulig etter å ha fått veilederrollen.
Første veiledningssamtale: «Introduksjonssamtalen»
Har LIS fått omvisning, informasjonsskriv, tilganger til PC, kontor, opplæringsvakter og arbeidsplan?
Har LIS fått tildelt riktige læringsmålsplaner i Kompetanseportalen?
Andre obligatoriske kurs/prosedyrer/opplæringsplaner som er nødvendige i avdelingen?
LIS-utdanningen er en kompetansebasert medisinsk utdanning, som betyr at utdanningen bygges opp rundt forskriftsfestede læringsmål som LIS skal oppnå gjennom spesialiseringsløpet. Læringsmålene har anbefalte læringsaktiviteter som LIS skal gjennomføre som ledd i å oppnå læringsmålene. Læringsmål godkjennes av leder. For ytterligere informasjon rundt dette vises til dokumentet Organisering av spesialistutdanningen for leger i SSHF.
Veileder gjennomgår hva LIS kan forvente av veiledningen og hva veileder forventer av LIS.
Funksjonsbeskrivelse for veiledere gjennomgås.
Omfang, tidsbruk, aktuelle problemstillinger for veiledningssamtaler klargjøres.
Vurderingsformer: Veileder gjennomgår aktuelle vurderingsformer og vurderingspraksis for LIS, herunder evalueringskollegium og aktuelle vurderingsskjemaer for vurdering av klinisk praksis som brukes i avdelingen.
Veileder og LIS går gjennom LIS-ens CV og vurderer allerede oppnådd kompetanse. Dette kan ta flere veiledningssamtaler hvis LIS har jobbet noen steder før og har mye opparbeidet kompetanse.
Det utarbeides en plan for de neste 6 månedene.
Individuell utdanningsplan LIS - SSHF, fylles ut og lastes opp i Kompetanseportalen under kompetanseplanen «SSHF - Dokumentasjon Individuell utdanningsplan LIS2/3».
Halvårlig «Progresjonssamtale»
Ta med den individuelle utdanningsplanen.
Gå gjennom planen som ble lagt foregående halvår; hva gikk etter planen, hva ble ikke gjennomført.
Veileder kommer med tilbakemeldinger fra et eventuelt vurderingskollegium.
Gjennomgå kompetanseportalen, signere/registrere eventuelle læringsaktiviteter, sende eventuelle læringsmål til signering.
Oppdatert versjon av individuell utdanningsplan lastes opp i kompetanseplanen «SSHF-Dokumentasjon individuell utdanningsplan LIS 2/3».
Hvor skal LIS jobbe klinisk?
Hvilke læringsmål skal det fokuseres på?
Hvilke kurs skal tas neste 6 månedene?
Behov for tilrettelegging?
Siste veiledningssamtale: «Sluttsamtalen»
Gjennomføres siste måned av ansettelsen.
Gå gjennom hva som er oppnådd av læringsmål.
Sjekk at alle godkjenninger og all dokumentasjon er i orden.
LIS evaluerer avdelingens læringsmiljø, læringsaktivitetene, veiledningen og generell utdanningskvalitet.
Dokumentasjon
Det skal skrives referat fra veiledningssamtalene i Kompetanseportalen. LIS skriver referatet, veileder ferdigstiller og arkiverer referatet. Også LIS i gammel spesialiseringsordning skal referatføre veiledningssamtalene i Kompetanseportalen. Referatene vil arkiveres fortløpende i Kompetanseportalen og kan også benyttes ved forberedelse til neste veiledningssamtale.
Det er også mulig å fylle ut et forberedelsesnotat i feltet for forberedelse i Kompetanseportalen. Her kan man skrive opp tema man ønsker å ta opp på veiledningstimen, eventuelt behov for tilbakemeldinger eller læringsaktiviteter/læringsmål som LIS ønsker å bli vurdert på.
Kryssreferanser
Funksjonsbeskrivelse for veiledere i spesialistutdanning av leger i SSHF | |
Eksterne referanser
Informasjon til ledere, veiledere og supervisører - Spesialisthelsetjenesten
Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer - regjeringen.no