Individuell utdanningsplan2 er en plan for gjennomføring av utdanningen for den enkelte LIS. Planen skal inneholde informasjon om hvor og når LIS skal gjennomføre læringsaktiviteter og oppnå læringsmål. Planen opprettes av LIS i samarbeid med veileder (jfr. Spesialistforskriften § 25 1). Leder er ansvarlig for at dette gjøres innen 3 uker etter tiltredelse. Dette gjelder både ved fast og midlertidig ansettelse.

Det skal avholdes månedlige veiledningssamtaler3, og samtlige veiledningssamtaler skal referatføres i Kompetanseportalen4. Dette gjelder også LIS i gammel ordning.

Individuell utdanningsplan skal oppdateres hver 6. mnd., og ved behov. Dette anbefales gjort ifm. at avdelingen avholder evalueringskollegium5..

LIS-ens navn

 

Fast ansatt

Vikar

 

 

Veileders navn, spesialitet og arbeidssted

 

Utdanning til følgende spesialitet

 

Beregnet totalt tidsrom for spesialiseringen (mm.aa – mm.aa)

 

Dato og arbeidssted (avdeling, sykehus) for første opprettelse av individuell utdanningsplan

 

Dato og arbeidssted for tidligere oppdateringer

 

 

 

Dato og arbeidssted for siste oppdatering (dagens dato)

 

Det er laget en egen kompetanseplan «SSHF - Dokumentasjon Individuell utdanningsplan LIS». Den tildeles alle LIS 2/3 ved ansettelse. Utfylt individuell utdanningsplan lastes opp som et vedlegg under kompetansekravet «Individuell utdanningsplan LIS - Bekreftet utfylling og oppdatering». Utdanningsplanen vil da være synlig for både LIS, veileder og leder. Ved oppdatering av individuell utdanningsplan lastes denne opp her.  

 

 

 

OVERORDNET UTDANNINGSLØP 
De fleste spesialiteter krever tjeneste ved ulike læringsarena internt (for eksempel annen seksjon eller avdeling innenfor foretaket) og/eller eksternt (for eksempel til OUS) for å kunne oppnå alle læringsmål7. Type tjeneste, læringsmål, læringsarena og varighet skal være beskrevet i den enkelte spesialitets generelle utdanningsplan8.

Type tjeneste, læringsarena (arbeidssted)


 

Læringsmål forventet oppnådd i aktuell tjeneste

Læringsaktiviteter forventet gjennomført

Planlagt dato for tjeneste

(mm.aa –mm.aa)

Gjennomført tjeneste
(mm.aa – mm.aa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I skjemaet under skal det legges en tentativ plan for utdanningsløpet. Både gjennomført og planlagt tjeneste skal angis i kronologisk rekkefølge. 

Ved behov for tjeneste eksternt må kopi av individuell utdanningsplan sendes til LIS-koordinator6 slik at LIS blir registrert på liste for rotasjon til eksternt sykehus. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KURS
Noen læringsmål har nasjonalt anbefalte kurs som læringsaktivitet. Oversikt over nasjonalt anbefalte kurs i hver spesialitet finnes på spesialisthelsetjenesten.no/lis og Helsedirektoratets nettsider. Etter fullført nasjonalt anbefalt kurs, lastes kursbevis opp i Kompetanseportalen under tilhørende læringsmål.

 

Nasjonalt anbefalt kurs

Gjennomført kurs (dd.mm.aa)

Planlagt kurs
(mm.aa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTERNUNDERVISNING
Godkjente utdanningsvirksomheter skal gjennomføre internundervisning i minimum 70 timer per år (jf. Spesialistforskriften § 24 1). Mange læringsmål har internundervisning som en læringsaktivitet. Når LIS har deltatt på en internundervisning som er knyttet til et læringsmål dokumenteres kan dette registreres i Kompetanseportalen.  

Det er også en læringsaktivitet knyttet til læringsmål 23 i Felles kompetansemål å selv holde internundervisning minst to ganger ila. tiden som LIS.

 

Dato

Tema

Kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FRAMDRIFTSPLAN FOR KOMMENDE HALVÅR

Tidsrom

 

Arbeidsted (seksjon, avdeling)

 

Læringsaktiviteter/læringsmål i spesialiteten

 

Læringsaktiviteter/læringsmål i FKM

 

 

Kurs

 

 

Litteraturlesing

 

 

Egne undervisningsoppgaver

 

 

 

Deltakelse i forsknings-/kvalitetssikrings- eller fagutviklingsprosjekter

 

Annet

 

Spesifikke behov/ønsker/tilrettelegging

 

 

PLANEN ER UTARBEIDET/OPPDATERT OG GODKJENT AV

LIS (Navn):

Veileder (Navn):

Leder (Navn):

 

Når LIS bekrefter i Kompetanseportalen at planen er fylt ut, bekrefter LIS samtidig at planen er utarbeidet i samarbeid med veileder og godkjent av leder.

 

MERKNADER

  1. Spesialistforskriften
    Spesialistforskriften
    Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer - regjeringen.no
  2. Individuell utdanningsplan
    Alle LIS skal ha en individuell utdanningsplan (jfr. Spesialistforskriften1).
    I kommentar til § 25 i Rundskrivet til spesialistforskriften, skal planen for fast ansatte LIS beskrive hele utdanningsløpet fram til spesialistgodkjenning, mens den for midlertidig ansatte LIS skal beskrive utdanningsløpet svarende til lengden på ansettelsesforholdet. Siden mange LIS går i løpende vikariater fram til fast stilling, anbefales det at også planen til LIS i vikariater beskriver hele utdanningsløpet fram til spesialistgodkjenning. Det er kun LIS i faste stillinger som kan gjennomføre ekstern tjeneste, og derav er det bare LIS i faste stillinger som skal sende kopi av sin individuelle utdanningsplan til LIS-koordinator6.
    Opplastet individuell utdanningsplan følger ikke med i Kompetanseportalen ved bytte av arbeidssted til nytt foretak.
  3. Veiledning
    Se informasjon i eget dokument i EK-Web: Veiledning av LIS - SSHF
  4. Kompetanseportalen
    Hvis du mangler en læringsmålsplan i Kompetanseportalen, kontakt din nærmeste leder.
    Ved spørsmål knyttet til Kompetanseportalen, kontakt brukerstøtte.kp.lp@sshf.no
  5. Evalueringskollegium
    Se informasjon i eget dokument i EK-Web: Evalueringskollegium/ vurderingskollegium for LIS
  6. LIS-koordinator
    Koordinerer rotasjonsavtaler innad i foretaket og med andre foretak. Per 2024 er dette Marianne Fidje Mjåland marianne.fidje@sshf.no
  7. Læringsmål: 
    Et hovedkrav for å bli godkjent spesialist i ny ordning er at alle læringsmålene knyttet til spesialiteten og læringsmål knyttet til Felles kompetansemål (FKM) er godkjent i Kompetansportalen. Læringsmålene er forskriftsfestet og ligger i Spesialistforskriften1. Læringsmålene for hver spesialitet er samlet i en læringsmålsplan i Kompetansportalen4. Læringsmålene er videre tilknyttet en eller flere læringsaktiviteter som beskriver hvordan læringsmålet skal oppnås. Når LIS har gjennomført de anbefalte læringsaktiviteter og man anser læringsmålet for oppfylt sendes det til godkjenning til leder eller annen person som er delegert ansvaret. Leder gjennomfører så en vurdering av LIS kompetanse i gitt læringsmål basert på informasjon fra veileder, supervisør, kompetansevurderingsverktøy og/eller fra et evalueringskollegium. Spesielt for sammensatte læringsmål som det tar tid å oppnå og som krever observasjon fra flere anbefales evalueringskollegium5.
  8. Generell utdanningsplaner for hver spesialitet
    Tilgjengelig for alle spesialiteter i alle foretak her.
    SSHF sine planer er også tilgjengelig på intranett her.  
     
  9. Vedr. tellende tjeneste.
    Samlet utdanningstid skal (Jf. Spesialistforskriften1 § 31) utgjøre minst 6,5 år, hvorav 1,5 år av disse svarer til LIS1. For enkelte spesialiteter kan det være angitt i offentlig, generell utdanningsplan at man forventer en lengre samlet utdanningstid enn 6,5 år for å kunne oppnå alle læringsmål i spesialiteten.
    Ved bytte fra en spesialistutdanning til en annen, uavhengig om man har fullført den første eller ikke, kan man ta med seg tid fra tidligere spesialitet som tellende tid i ny spesialitet. Dette da mange læringsmål ofte vil være overlappende, og man ikke vil trenge full tid i ny spesialitet. Ifølge EUs yrkeskvalifikasjonsdirektiv, kan man imidlertid ikke få dispensasjon for mer enn halvparten av utdanningstiden i ny spesialitet. Dette vil si at man kan få inntil 3 år og 3 mnd. fra tidligere spesialitet(er) som tellende i ny spesialitet, dvs. at man må gjennomføre minst 3 år og 3 mnd. i ny spesialitet. Ettersom dette er basert på hele utdanningstiden på 6,5 år, betyr det at de 3 årene og 3 mnd. man kan ta med seg fra tidligere spesialitet(er) inkluderer LIS1-tjenesten på 1,5 år. Dette betyr at tiden man kan ta med seg fra tidligere LIS2/3-stillinger vil være inntil 1 år og 9 mnd. I spesialiteter uten stor grad av faglig overlapp, vil man imidlertid ikke kunne oppnå tilstrekkelig modning i ny spesialitet dersom utdanningsløpet blir for kort. Viktig også å merke seg at disse reglene kun gjelder utdanningens lengde, og man vil aldri kunne få fritak fra noen læringsmål. Men man kan godkjennes for læringsmål i ny spesialitet basert på tjeneste i gammel spesialitet dersom det vurderes at LIS allerede har oppnådd denne kompetansen gjennom tidligere tjeneste. Hvor stor andel av tidligere tjeneste som vurderes som tellende, og hvor mye man forkorter nytt spesialiseringsløp blir en konkret vurdering i hvert enkelt kasus. Det kan være hensiktsmessig med et evalueringskollegium5 for denne kompetansevurderingen. Når dette er gjort bør LIS koordinator6 og UKO10 orienteres for å be om bekreftelse fra Helsedirektoratet på vurderingen som er gjort. Dette for å unngå vansker når LIS siden skal søke spesialistgodkjenning senere.
    Ved allerede påbegynt, men ikke fullført, spesialistutdanning i utlandet, kan også inntil 3 år og 3 mnd. av utenlandstjenesten være tellende i norsk spesialistutdanning, dvs. at man må gjennomføre minst 3 år og 3 mnd. i Norge (jf. Spesialistforskriften1 § 31 og 32). Hvor mye tid av utenlandstjenesten som vurderes som tellende, og hvor lang tid man vurderer nødvendig i norsk spesialisering, samt hvilke læringsmål som allerede er oppnådd, vil bli en tilsvarende konkret kompetansevurdering i hvert enkelt kasus som beskrevet over.
    Ved fullført spesialistutdanning i utlandet, kan man søke om konvertering av utenlandsk spesialistgodkjenning til norsk spesialistgodkjenning etter Spesialistforskriften1 § 33.
    Om rekkefølgekravet
    Ingen læringsmål i noen del av spesialiseringen kan godkjennes basert på tjeneste før autorisasjon. Tilsvarende kan heller ikke noen form for tjeneste før autorisasjon regnes som tellende tid i noen del spesialiseringen (jfr. Rundskrivet til Spesialistforskriften1, bl.a. som kommentar til § 9, 29 og 31). Man kan videre ikke starte spesialisering i utdanningens del 2/3 (LIS2/3-stilling) uten godkjent del 1 (LIS1-tjeneste, turnustjeneste eller bekreftelse fra Helsedirektoratet om godkjent del 1 basert på utenlandspraksis). Tilsvarende kan man heller ikke godkjenne læringsmål i utdanningens del 2/3 basert på tjeneste gjennomført før LIS1, eller regne tjeneste gjennomført før LIS1 som tellende i del 2/3 (jf. rekkefølgekravet i Spesialistforskriften1 § 18). Enkelte unntaksregler gjelder for leger med utdanning eller tjeneste fra utlandet, samt overgangsordninger fra eldre spesialistregler. Ved anvendelse av unntaksreglene må LIS koordinator6 og UKO10 involveres for å be om bekreftelse fra Helsedirektoratet.
    Stillinger som er gyldige i utdanning
    I hovedsak kan læringsmål kun godkjennes i utdanningsstillinger eller praksis tilknyttet utdanningsvirksomhet. Den vesentlige delen (skjønnsmessig vurdering) av utdanningen skal gjennomføres ved en godkjent utdanningsvirksomhet eller ved en tilknyttet registrert utdanningsvirksomhet, men deler av utdanningen kan også gjennomføres ved andre tilknyttede virksomheter, som private aktører; dette forutsetter at det foreligger en utdanningsavtale mellom denne virksomheten og utdanningsvirksomheten (jf. Spesialistforskriften1 § 2).
    Forskning kan regnes som tellende tid, da det kan innebære læringsaktiviteter som gir oppnåelse av læringsmål. Forutsetter supervisjon og veiledning som ellers i spesialistutdanningen, og ved forskning i eksterne institusjoner, forutsetter det en utdanningsavtale med utdanningsvirksomheten. Forskning før man startet spesialisering vil ikke være tellende (jf. kommentar til femte og sjette ledd av § 2 i Rundskrivet til Spesialistforskriften1). Det må gjøres en konkret vurdering av hvor mye tid som kan være tellende, og det bør baseres på oppnådde/utestående læringsmål. Veileder, UAO og leder bør involveres i denne vurderingen. Når vurderingen er gjort, må LIS koordinator6 og UKO10 involveres for å be om bekreftelse fra Helsedirektoratet.
  10. Utdanningskoordinerende overlege for spesialistutdanningen for leger i SSHF: Kristine Johanne Nordstrøm Forselv (krjfor@sshf.no)

 

 

 

ANDRE RELEVANTE DOKUMENTER OG LENKER

 

Kryssreferanser

 

I.6.8.2-57

Organisering av spesialistutdanningen for leger i SSHF

I.6.8.2-58

Funksjonsbeskrivelse for veiledere i spesialistutdanning av leger i SSHF

I.6.8.2-59

Veiledning av LIS - SSHF

I.6.8.2-61

Evalueringskollegium/ vurderingskollegium for LIS

 

Eksterne referanser

 

Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften) - Lovdata

Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer - regjeringen.no

https://spesialisthelsetjenesten.no/lis

Spesialistutdanning for leger - Helsedirektoratet

Utdanning og kompetanseutvikling - Sørlandet sykehus (sshf.no)