Dette innebærer at ansvaret for å vurdere legenes kompetanse og læringsmålsoppnåelse er lagt til utdanningsvirksomhetene ved leder, veileder og erfarne kollegaer.
For at SSHF skal forvalte utdanningsansvaret på en god måte er det viktig å definere roller og ansvarsområder tydelig. Dette dokumentet har som hensikt å gi en oversikt over hvordan utdanningsansvaret er organisert i foretaket.
1. Roller og ansvar i spesialistutdanningen for leger ved SSHF:
1.01 Foretaksledelsen ved SSHF
Sykehusledelsen har et overordnet ansvar for spesialistutdanningen for leger i hele foretaket, og skal påse at avdelingssjefer følger opp sitt ansvar.
Det organisatoriske ansvaret for utdanningen er lagt til organisasjonsavdelingen.
Foretaksledelsen skal ta beslutninger som påvirker foretakets økonomi.
1.02 Avdelingssjef
Avdelingssjef har ansvar for spesialistutdanningen av leger tilknyttet sin avdeling.
Dette innebærer:
- Utlyse og ansette LIS1 og LIS 2/3
- Veiledning
- Sørge før at LIS har individuell utdanningsplan
- Legge til rette for læringsaktiviteter slik at LIS kan oppnå de planlagte læringsmålene
- Sørge for at LIS får fortløpende kompetansevurdering
- Legge til rette for gjennomføring av evalueringskollegium i avdelingen
- Sørge for at avdelingen har et utdanningsutvalg
- Tildele/ansette utdanningsansvarlig overlege (UAO) i avdelingen/spesialiteten
- Sørge for at utdanningsutvalget og UAO utarbeider en generell utdanningsplan for spesialiteten
- Sørge for utdanningsansvarlig lege for LIS1 (for de avdelinger som har LIS1)
1.03 Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig overlege (UAO)
Utdanningsutvalg og UAO skal utpekes både avdelingsvis og per spesialitet (på tvers av lokalisasjoner). For de spesialiteter som har kun en lokalisasjon vil det dette være det samme. For de spesialiteter som har flere lokalisasjoner vil det være et utdanningsutvalg og en UAO som er avdelingsvis (for eksempel utdanningsutvalg og UAO for medisinsk avdeling SSA) og et utdanningsutvalg og en UAO som er spesialitetsspesifikk og går på tvers av lokalisasjon (for eksempel utdanningsutvalg og UAO for spesialiteten hjertesykdommer).
Det er laget en egen stillingsbeskrivelse for UAO ved SSHF.
- Spesialitetsvise utdanningsutvalgs ansvarsområder
- Avdelingsvise utdanningsutvalgs ansvarsområder
- UAO ansvarsområder
1.04 Utdanningskoordinerende overlege (UKO)
Ansatt i kompetanseenheten som er organisert under organisasjonsavdelingen. Per 2024 er stillingen 80%.
Ansvarsområder
- Koordinerer spesialistutdanningen i SSHF
- Rapporterer til org.dir. og foretaksledelsen
- Representant for Utdanningsrådet RegUt HSØ
- Overordnet ansvar for kurs og læringsaktiviteter i FKM, i samarbeid med fagavdelingen, og leder FKM Arbeidsgruppe
- Ansvar for at det holdes veiledningskurs i foretaket
- Leder utdanningsrådet for SSHF (består av alle utdanningsansvarlige overleger)
- Leder utdanningsutvalget for LIS 1
- Bistår UAO i arbeidet med søknad om godkjenning som utdanningsinstitusjon
- Bindeledd mellom utdanningsutvalgene og foretaksledelsen
- Bindeledd mellom SSHF og Helsedirektoratet
- Bindeledd mellom SSHF og andre HF i regionen og mellom regioner
Utdanningsrådet er dannet for å sikre et formalisert lokalt samarbeidsforum mellom helseforetakets UAO-er.
Rådet består av UKO og alle UAO-er i foretaket, i tillegg inviteres tillitsvalgte (en fra YLF og en fra DNLF), og organisasjonsdirektør får tilsendt agende og referat, og deltar ved behov.
Ansvarsområder:
- Styrke lokal forvaltning av utdanningsansvaret i SSHF.
- Ta videre viktige saker angående LIS-utdanningen i linjen.
- Sørge for god informasjonsflyt og kommunikasjon mellom UAO, UKO og ledelsen
- Understøtte målet om høy faglig kvalitet i LIS-utdanningen ved SSHF gjennom tettere samarbeid mellom UAO-er og sikre erfaringsutvikling.
1.06 Utdanningsutvalget for LIS1
Består av utdanningsansvarlig lege for LIS1 fra medisinsk avdeling SSA, kirurgisk avdeling SSA, medisinsk avdeling SSK, kirurgisk avdeling SSK, medisinsk avdeling SSF og KPH, UKO, representant fra LIS1-gruppen ved hvert sykehus, representant fra introduksjonsuken.
Ansvarsområder
- Faglig ansvar for introduksjonsuken for LIS1 (fellesdagene)
- Vedlikeholde og oppdatere læringsaktiviteter tilknyttet læringsmålsplanen for LIS1, og sørge for at LIS1-tjenesten ved SSHF holder faglig god kvalitet.
- Følge opp LIS1-evalueringen (regionalt og lokalt)
- Tilse at det gjennomføres veiledning og kompetansevurdering av LIS1
1.07 Lege i spesialisering (LIS)
LIS har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen som er utformet i samarbeid med veileder.
Ved ansettelse i en utdanningsstilling (LIS1-3) vil LIS tildeles læringsmålsplan og FKM-plan. Disse planene er forskriftsfestet, og dermed nasjonalt fastsatte. LIS 2/3 vil tildeles kompetanseplanen «SSHF-Dokumentasjon Individuell utdanningsplan LIS 2/3». Her ligger mal til Individuell utdanningsplan og denne skal oppdateres og lastes opp til Kompetanseportalen hvert halvår.
LIS og veileder har et felles ansvar for at veiledning gjennomføres månedlig, og at det føres referat i Kompetanseportalen.
LIS skal gjøre seg godt kjent med avdelingens generelle utdanningsplan og læringsmålsplaner.
1.08 Veileder
Veileder utnevnes av avdelingssjef. Det er utarbeidet en egen funksjonsbeskrivelse for veiledere i SSHF .
Veiledere har blant annet følgende ansvarsområder:
- Være kjent med spesialitetens utdanningsplan, læringsmålsplan i sin spesialitet og læringsmålsplan for FKM
- Særskilt ansvar for å følge LIS kompetanseutvikling
- I samarbeid med LIS sørge for at det gjennomføres månedlig veiledning
- Sørge for at LIS får løpende, læringsfremmende tilbakemeldinger.
- Bistå leder, UAO og evalueringskollegium i kompetansevurdering av LIS.
1.09 Veiledningsgruppen
Det er krav om formell veilederkompetanse for å være veileder til LIS1-3. Det er derfor opprettet en veiledningsgruppe i foretaket som består av leger som har deltatt på «TTT-programmet i supervisjon, veiledning og kompetansevurdering med kommunikasjon som verktøy» i regi av RegUt.
Gruppens ansvarsområder:
- Holde veiledningskurs for veiledere og LIS etter behov.
- Sørge for god kompetanse på gruppeveiledning, supervisjon, veiledning og kompetansevurdering i foretaket.
1.10 FKM arbeidsgruppe
Felles kompetansemål (FKM) er en læringsmålsplan som gjelder for alle LIS uansett spesialitet, og er delt inn i del 1 (for LIS1) og del 2 (for LIS 2/3). Det er nedsatt en FKM arbeidsgruppe som skal gjennomføre en strukturert gjennomgang og evaluering av undervisningsopplegget tilknyttet FKM, og sikre at endringer i læringsmål og nye læringsmål blir godt ivaretatt.
Ansvarsområder:
- Sikre relevante læringsaktiviteter som ivaretar læringsmål i FKM
- Evaluere eksisterende opplegg og fornye/forbedre ved behov
- Sørge for at de enkelte avdelinger blir kjent med og implementerer FKM som en del av utdanningsopplegget for sine LIS.
1.11 LIS-koordinator
LIS-koordinator er en funksjon tilknyttet rådgiverstilling i HR-avdelingen, som er organisert under organisasjonsavdelingen.
Ansvarsområder:
- Koordinerer rotasjonsavtaler innad i foretaket.
- Koordinerer avtaler om gjennomstrømningsstillinger for LIS 2/3 til andre helseforetak
- Representant for Utdanningsrådet RegUt HSØ
2. Begrepsavklaring
2.01 Kompetansebasert medisinsk utdanning
Spesialistutdanningen for leger er kompetansebasert, som betyr at utdanningen bygges opp rundt forskriftsfestede kompetansemål (læringsmål) som legen skal oppnå gjennom spesialiseringsløpet.
- Læringsmål: Kompetansekrav som er forskriftsfestet. Læringsmålene er sammenfattet i en læringsmålsplan. Hver spesialitet har sin egen læringsmålsplan, og i tillegg er det utarbeidet en felles kompetansemålsplan (FKM) som gjelder for alle spesialiteter.
Læringsmålsplanene ligger tilgjengelig her.
- Læringsaktivitet: En beskrivelse av anbefalt oppgave som LIS skal gjøre for å oppnå læringsmålet. Det er ikke begrenset til, men omfatter f.eks: klinisk tjeneste, prosedyrelister, kurs, simulering, tverrfaglige møter o.l. Ingen læringsaktiviteter er obligatoriske, men anbefalte.
- Kompetansevurdering: En objektiv og rettferdig vurdering av om LIS har oppnådd den kompetanse som kreves i et gitt læringsmål. Kompetansevurdering skal skje fortløpende. For noen leger kan læringsmålet være oppnådd selv om ikke alle læringsaktiviteter er gjennomført, mens for andre kan det være behov for mer innsats enn det som inngår i læringsaktivitetene. Det er altså en individuell vurdering.
Kompetansevurdering har to formål:
• Formativ vurdering: Løpende tilbakemelding på utføring av arbeidsoppgaver og læringsaktiviteter for å fremme læring og refleksjon og for å tilpasse videre læringsforløp.
• Summativ vurdering: Å foreta sluttvurderinger av om kompetanse er oppnådd, spesifisert i form av forskriftsfestede læringsmål.
Helsedirektoratet har utarbeidet en nasjonal veileder for «Komeptansevurdering av leger i spesialisering».
De regionale helseforetakene har innført Kompetanseportalen som et dokumentasjonssystem for LIS-utdanning. Dette er verktøyet alle LIS i landet bruker til å dokumentere gjennomførte læringsaktiviteter, oppnådde læringsmål og referat fra veiledningssamtaler.
Søknad om spesialistgodkjenning til Helsedirektoratet gjøres på bakgrunn av oppnådde læringsmål i Kompetanseportalen.
Kompetanseenheten er forvalter av Kompetanseportalen i SSHF. Ved spørsmål knyttet til Kompetanseportalen, kontakt brukerstøtte.kp.lp@sshf.no .
SSHF har samlet all informasjon om Kompetanseportalen på intranett her.
Ved SSHF brukes Kompetanseportalen også til å dokumentere annen kompetanse, og det er laget kompetanseplaner som viser kompetansekrav satt av arbeidsgiver. Dette er planer som er utarbeidet spesifikt for SSHF, og er ikke en del av LIS-utdanningen.
2.03 Generell utdanningsplan
Spesialistforskriftens §22e stiller krav om at en utdanningsplan skal opplyse om blant annet
- hvilke læringsmål virksomheten kan oppfylle
- hvilke læringsarenaer innenfor virksomheten som kan tilby de ulike læringsmålene
- hvilke læringsmål som kan tilbys ved andre virksomheter gjennom avtaler
- hvordan det vil legges til rette for supervisjon på de enkelte læringsarenaene
- hvordan veiledningen og vurderingen organiseres og gjennomføres i virksomheten
- hvordan virksomhetens spesialister skal benyttes i supervisjonen
- hvordan teoretisk undervisning inngår som del av spesialistutdanningen knyttet til de enkelte læringsmålene
- hvordan forskning inngår som en del av spesialistutdanningen
- hvordan virksomhetens akademiske og kliniske kompetanse skal benyttes for å oppnå læringsmålene knyttet til forskning.
I SSHF er det utarbeidet en felles mal for generell utdanningsplan som alle spesialiteter skal benytte. Alle utdanningsplaner ligger tilgjengelig i Ek, på intranett og på Utdanningsplaner i virksomhetene - spesialisthelsetjenesten.no.
2.04 Individuell utdanningsplan
Det er forskriftsfestet at alle LIS skal ha en individuell utdanningsplan (jf. Spesialistforskriften §25). Planen skal utfylles ved tiltredelse og oppdateres hvert halvår. Den skal beskrive LIS planlagte utdanningsløp, og detaljert plan for kommende halvår. Herunder hvilke læringsaktiviteter og læringsmål LIS skal fokusere på/gjennomføre.
Mal ligger her, og planen skal lastet opp i Kompetanseportalen.
2.05 Veiledning
Refleksjon, råd og oppfølging av faglig progresjon under spesialiseringen og bidrag i vurderingen av leger i spesialisering. Veiledningen innebærer planlagte og regelmessige samtaler mellom LIS og veileder. Samtalene skjer ikke i konkrete arbeidssituasjoner, men skjermet fra andre arbeidsoppgaver (def. Helsedirektoratet).
2.06 Supervisjon
Å bistå, rådgi og vurdere leger i spesialisering i konkrete arbeidssituasjoner i den daglige virksomheten. Gjennomføres fortrinnsvis ved fysisk tilstedeværelse, men også på telefon eller digitale medier (def. Helsedirektoratet).
2.07 Evalueringskollegium
Kollegium av leder, veileder og en eller flere supervisører som har observert LIS-en, gjør en strukturert evaluering basert på egne observasjoner og tilbakemeldinger fra andre relevante aktører. Kollegiet bistår leder i å foreta en sluttvurdering av måloppnåelse for en gitt spesialiseringsperiode. LIS-en selv kan delta i møtet.
SSHF har laget en egen prosedyre for Evalueringskollegium.
2.08 Regionalt utdanningssenter (RegUt)
Opprettet av det regionale helseforetaket på oppdrag fra helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Utdanningssenteret er organisert under Oslo universitetssykehus, og skal ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning.
Les mer om RegUt her.
2.09 Regionale spesialitetsvise råd (RegRåd):
Opprettet for alle sykehusspesialiteter og arbeidsmedisin. RegRådene rapporterer til RegUt HSØ. Består av erfarne overleger tilknyttet LIS-utdanning (fra SSHF er dette de spesialitetsvise UAO-ene) fra hver virksomhet.
RegRåd skal bidra til
- At klinisk tjeneste og andre læringsaktiviteter gir forventet læringsutbytte, i henhold til forskriftsfestede læringsmål
- At helsemyndighetene får samordnet informasjon fra fagmiljøene i spesialisthelsetjenesten om eller når det er behov for endringer av læringsmål og endring/utvikling av nasjonale læringsaktiviteter
- At regionens framtidige behov for utdanning av spesialister i spesialisthelsetjenesten blir dekket.
- En nasjonal samordnet og kvalitativ god utdanning gjennom samarbeide med de andre regionene.
Mandat ligger her.
2.10 Legeforeningens spesialitetskomite
Kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning. Direktoratet skal be spesialitetskomiteene om råd ved utarbeidelse av forslag til endringer i forskriftens vedlegg 2 om læringsmål og til anbefalinger om læringsaktiviteter, samt ved godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter.
2.11 «Læringsmål og anbefalte læringsaktiviteter – Trekanten»:
Læringsmål er nedfelt i spesialistforskriften. Det er Helsedirektoratet som håndterer forslag til endringer av læringsmål og anbefalte læringsaktiviteter. Forslag om endringer i læringsmål kan komme fra H-dir, fremmes av RegUt på vegne av utdanningsvirksomhetene eller av Legeforeningen etter anbefaling av spesialitetskomiteene. Alle forskriftsendringer krever høring. Når direktoratet behandler endringsforslag innhenter de uttalelser fra begge parter, som illustrert i trekanten her:
Kryssreferanser
I.6.8.2-58 Funksjonsbeskrivelse for veiledere i spesialistutdanning av leger i SSHF
I.6.8.2-59 Veiledning av LIS - SSHF
I.6.8.2-60 Individuell utdanningsplan LIS - SSHF
I.6.8.2-61 Evalueringskollegium/ vurderingskollegium for LIS
Eksterne referanser
|
Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer - regjeringen.no
026-2020-mandat_-regionale-spesialitetsvise-rad-for-lis-utdanning-i-hso.pdf
Regionalt utdanningssenter for LIS i Helse Sør-Øst (RegUt HSØ) - spesialisthelsetjenesten.no